четвер, 30 листопада 2017 р.

Підсумковий компетентісно- зорієнтований урок- подорож по темі "Десяткові дроби" 5 клас



Полтавський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
ім.  М.В. Остроградського

Відділ освіти Гадяцької районної державної адміністрації
Гадяцький науково-методичний центр

Середняківська  загальноосвітня школа І-ІІ ст.

Федорченко Н.І.

Підсумковий урок з теми «Десяткові дроби»
5 клас


Конспект уроку













Гадяч – 2017

М О Д Е Л Ь
компетентнісно зорієнтованого уроку
ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ. МОТИВАЦІЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
    
     1.  Створення сприятливої   атмосфери
            Прийоми: епіграфи, інтелектуальна розминка тощо
     2.  Мотивація
    Прийоми: постановка проблемних питань, зв’язок з життям, з майбутнім, залучення досвіду дітей тощо  
ЕТАП ЦІЛЕПОКЛАДАННЯ

1.     Формулювання мети й проміжних цілей уроку
2.     Прогнозування змісту й результатів дільності
          прийоми: формулювання очікуваних результатів
ЕТАП ЦІЛЕРЕАЛІЗАЦІЇ

Організація навчальної діяльності.
Зміст навчальної діяльності:
-      Теоретичний (теоретичні знання)
-      Емпіричний (аналіз навчального матеріалу)
-      Практичний (знання способів діяльності, знання в дії або вміння тощо)
         Організація цього етапу  є мірилом педагогічної майстерності та зрілості вчителя. Саме на цьому етапі вчитель може проявити творчість  і показати найвищий “пілотаж” і у власній діяльності, і в організації активної діяльності учнів, зробити все, щоб заплановані мета й завдання були досягнуті, щоб урок можна було назвати вдалим, ефективним.
ГОЛОВНЕ:
слід активніше звертатися до продуктивних методів та прийомів, що дають можливість активізувати розумову діяльність учнів, можливість свідомого опанування учнями матеріалу під керівництвом учителя, навчати школярів учитися, що є необхідністю кожного члена сучасного суспільства – суспільства, що вчиться протягом усього життя.
ЕТАП  
РЕФЛЕКСІЙНО-ОЦІНЮЮЧИЙ
    1.  Підведення підсумків
         Прийоми: бесіда, відповіді на запитання щодо змістовного аспекту уроку (наскільки корисним вивчений матеріал? Де можна застосувати у мовній практиці? тощо)
   2.   Власне рефлексія
         усна й письмова, інтелектульна й емоційна
   Прийоми: сінквейн, висновки, «Шкала ефективності», «Лист побажань» тощо.
3. Цінування й оцінювання діяльності учнів на уроці
(не тільки кінцевого результату, а й роботи в процесі уроку)
        Обов’язковим елементом компетентнісно орієнтованого уроку  будь-якого навчального предмета, у будь-якому класі (1-11) повинна бути фізкульпауза (фізкультхвилинка чи релаксація), як ефективний прийом формування здоров’язберігаючої компетентності учнів.
ЕТАП
КОНТРОЛЬ   ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
“ ЗАДАЄШ  ДОДОМУ – ПЕРЕВІРЯЙ, НЕ ПЕРЕВІРЯЄШ – НЕ ЗАДАВАЙ!”                                                             .                                                                                                           Ю.О.Конаржевський
   Невід’ємна складова комбінованого уроку. Але коли обсяг нового матеріалу значний і не пов’язаний з темою уроку, не обов’язково виділяти цю роботу в окремий етап. Та це в жодному разі не означає, що домашню роботу не треба перевіряти. Адже без відгуку, без оцінювання своєї діяльності учень не володіє головним – результатом, не відчуває успіху чи невдачі. Перевірка домашнього завдання є значним мотивуючим і стимулюючим фактором.
       Цей процес має бути організований так, щоб в учнів сформувалася стійка думка про неможливість не виконати домашнє завдання.
ФОРМИ   ПЕРЕВІРКИ ДОМАШНЬОГО   ЗАВДАННЯ (передбачає оцінювання, самооцінювання, на рівні компетентнісного уроку – вимагає нових підходів)


n   САМОПЕРЕВІРКА   Д / З   (за зразком)
n   САМОКОНТРОЛЬ (за певними  запитаннями)
n   ВЗАЄМООПИТУВАННЯ  В  ПАРАХ
n   НАВЧАЛЬНЕ   ПОВІДОМЛЕННЯ   БІЛЯ ДОШКИ  (з розгорнутим рецензуванням однокласниками) тощо.
ЕТАП
ПОВІДОМЛЕННЯ ДОМАШНЬОГО  ЗАВДАННЯ
ВИМОГИ
n   Інструктаж щодо виконання
n  Мотивування необхідності виконання
n  Диференціація (варіативність і різноманіття):
         -  обовязкова  й варіативна частина
         -  різнорівневі завдання (обов’язковий мінімум,   тренувальний, творчий)
n  Нестандартність подачі домашнього завдання
         Структурні елементи сучасного компетентнісно зорієнтованого уроку не обов’язково є його етапами, в уроці вони функціонують у різних взаємозв’язках. Актуалізація здійснюється в ході засвоєння знань і об’єднується з їх застосуванням. Джерелом отримання знань стає практична діяльність учнів. За цієї умови знання засвоюються й застосовуються одночасно. 


Урок   узагальнення   й   систематизації   знань
Проводиться після вивчення найважливіших розділів програми.
І. Орієнтація, мотивація діяльності (підготовка до активної навчальної діяльності).
ІІ. Цілепокладання.
      1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
      2. Мотивація навчальної діяльності.
      3. Визначення очікуваних результатів.
ІІІ. Цілереалізація.
      1. Відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок.
      2. Узагальнення  й систематизація понять, засвоєння системних знань і їхнє застосування для пояснення нових фактів і для виконання практичних завдань.
      3. Фізкультпауза.
      4. Засвоєння провідних ідей і  теорій  на основі широкої систематизації знань.
ІV. Рефлексивно-оцінюючий.
      1. Підведення підсумків уроку.
      2. Повідомлення  домашнього завдання, успішне виконання якого потребує системних знань, навичок, умінь.
      3. Рефлексія.
      4. Цінування, оцінювання.












 Тема     Підсумковий урок з теми «Десяткові дроби»
Мета: Узагальнити та систематизувати знання, вміння й навички учнів з теми «Десяткові дроби». Установити загальні зв'язки в матеріалі, що дозволяє учням побачити тему  у цілому.
     Формувати вміння застосувати набуті знання під час розв'язування задач різного рівня складності.
      Розвивати логічне мислення учнів, пам’ять, тренувати зорову пам’ять;      виховувати вміння працюючи в групах, парах, уважність , доброзичливість, злагодженість, формувати духовні потреби.
Формувати потреби до постійної самоосвіти.
Формувати групи компетентностей: саморозвитку та самоосвіти, продуктивної творчої діяльності соціальні,ціннісні, комунікативні, культурні
Методи: порівняння, узагальнення, усна розповідь, бесіда, вступні, оглядові, самоорганізуючі,  індивідуальні та групові методи.
 Прийоми: «Заочна подорож», «Мозковий штурм», «Робота в парах», «Робота в групах»,   рефлексія,  «Творча робота»,  тощо. Форми навчання: індивідуальна, парна, групова, колективна, індивідуально-колективна, фронтальна. Засоби: тести, інформаційні картки, навчальні та наочні посібники, ТЗН тощо.

  Обладнання:  Для вчителя. Комп’ютер, проектор, презентація, підручник, наочність, план-конспект уроку.
Для учнів. Підручник, зошит, ручка, простий олівець, гумка, лінійка, чернетка, щоденник.

     Тип уроку: узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
     Форма проведення: урок-екскурсія
Хід уроку

І. Орієнтація, мотивація діяльності (підготовка до активної навчальної діяльності). 1.  Створення сприятливої   атмосфери   
          Прийоми: епіграфи, інтелектуальна розминка тощо
            (слайд №1)

Ви всі успішні,культурні,комунікативні,творчі особистості. Тому девіз нашого уроку (слайд 3)

3.     Мотивація
  Прийоми: постановка проблемних питань, зв’язок з життям, з майбутнім, залучення досвіду дітей тощо   

Дорогі діти ! Ми разом довгий час вивчали найважливішу і найбільш застосовувану  в реальному житті тему «Десяткові дроби». Наше життя не мислиме без десяткових дробів. Тільки натуральні числа не можуть відобразити різноманітність нашого побуту. Ви вже звернули увагу на ціни товару в магазині - це десяткові дроби; ви вимірювали власний ріст,вагу – це теж десяткові дроби (Слайд №2)
ІІ. Цілепокладання.  
    1 Формулювання мети й проміжних цілей уроку  Прогнозування змісту й результатів дільності   
       Прийоми: формулювання очікуваних результатів
Після сьогоднішнього уроку ви отримаєте досвід обчислень та розв язування задач на всі дії з десятковими дробами, опануєте способи самовдосконалення,отримаєте навички роботи в команді, набудете вміння визначати й реалізовувати мету комунікації в залежності від ситуації;
На дошці ви бачите стилізоване дерево сподівань. На парті в вас лежать вирізані з паперу квіти. На зворотній стороні квітки напишіть ваші сподівання від сьогоднішнього уроку та прикріпіть їх до дерева сподівань.
(слайд4)
ІІІ. Цілереалізація.     
1.     Відтворення й коригування опорних знань, умінь, навичок.
Нас жде цікава казкова подорож,де ви зможете за допомогою власних знань виручити казкових персонажів, а часом навіть врятувати їм життя. Знання – це могутня зброя. То ж приготуємо їх до бою.
«Мозковий штурм»
1.      Як додати, відняти два десяткові дроби?
2.     Як помножити десяткові дроби.
3.     Як поділити десятковий дріб на натуральне число
4.     Як поділити десятковий дріб на десятковий дріб.
5.     Як знайти дріб від числа?
6.     Як знайти число за значенням дробу?
7.     Як знайти невідомий:
     доданок,
          множник,
          ділене,
          дільник,
         зменшуване,
                     від’ємник?
-         Пропуском до подорожі є квитки, але дійсні вони лише тоді, коли правильно закінчити речення.(вчитель роздає дітям «квитки»)
-          При множенні десяткового дробу на 10,100,1000 треба ...
-         Щоб помножити десяткові дроби на 0,1; 0,01; 0,001 треба ...
-         При діленні десяткового дробу на 10; 100; 1000 треба ...
-         При діленні десяткового дробу на 0,1; 0,01; 0,001 треба ...
-         Щоб знайти відсоток від числа треба…
-         Щоб знайти число за його відсотком треба…
2.     Узагальнення  й систематизація понять, засвоєння системних знань і їхнє застосування для пояснення нових фактів і для виконання практичних завдань.
Вчитель перевіряє «Квитки». А ось ми вже в казковій країні , і дорогу нам перегородила Лисичка-сестричка, в неї для вас завдання. (слайд 5)
Молодці! Справились із завданням від хитрої Лисички. Та що це? Хтось кличе нас на допомогу?(Слайд 6)Персонажі якої казки вас гукають? Ріпку вони не витягнуть до того часу,доки ви не виконаєте правильно завдання.
Молодці!Допомогли витягнути ріпку. Рушаємо далі. А ось Півник «журить» мишенят Крутя та Вертя, бо вони не вміють усно рахувати(слайд7).Ви не такі як мишенята? Нумо перевіримо.
Допомогли і мишенятам. Але нас знову хтось кличе на допомогу. Хто ж це? Діти ви впізнали героя.(слайд 8)Та тут питання життя і здоров я. Котигорошко забув ділення десяткових дробів, і тому не знає скільки кружок води треба йому випивати вдень. Терміново допоможемо.




Ой , що це? Знову Півник муштрує Мишенят. Вони дуже просять вас допомогти їм перевірити,чи правильно вони розв  приклади,що їм задав Півник. То ж ділимось на дві групи:одна перевіряє Крутя, інша- Вертя.
Розподіляємо обов в групах.

Ось ми і біля річки. Хто це там плаває на човнику і просить у вас допомоги (слайд 10) То ж допоможемо йому, бо доки Івасик-Телесик не підрахує всього улову, то не пристане до берега,а там на нього чекає мама.



3.     Фізкультпауза.  
Багато добрих справ ви зробили, то треба відпочити  та набратися сил для нових пригод.
 Руки в сторони та вгору —
 На носочки піднялись.
 Підніми голівку вгору —
 Й на долоньки подивись.
 Присідати ми почнемо,
 Добре ноги розімнемо.
 Раз — присіли, руки прямо.
 Встали — знову все так само.
 Повертаємося вправно,
 Все виконуємо гарно.
 Вліво-вправо повернулись
 І сусіду усміхнулись.

4. Засвоєння провідних ідей і  теорій  на основі широкої систематизації знань.

 А ось Лисичка запросила Журавля на гостини, але сказала що не пригостить його до того часу, доки він не розв  аж два рівняння. Засмутився Журавель. Допоможемо йому(слайд 11)


Працюючи в парах , врятуємо життя Півника, якого викрала підла Лисичка
(слайд12)

А ось чуємо як плачуть старенькі дідусь і бабуся, бо курочка Ряба відмовляється нести золоті яєчка до того часу,доки вони їй не скажуть (Слайд13) хто і коли вперше виклав вчення про десяткові дроби. Допоможемо стареньким та знайдемо інформацію в інтернеті. (учні діляться на 2 групи та шукають і повідомляють інформацію)

Ось і підходить до кінця наша подорож . Та на воротах стоїть Кіт у чоботях і пропонує перевірити, на стільки ви кмітливі.(слайд 14) Ділимося на дві команди. Хто перший виконає завдання перевіряє у своїх товаришів по команді.  А потім повідомляє результат.
   


 ІV. Рефлексивно-оцінюючий.     
1.     Підведення підсумків уроку.
(слай 15)  Учитель розповідає притчу, а потім звертається до учнів із запитанням, що їм найбільше вдалося на уроці, що ще треба під -коректувати.
     
2.      2. Повідомлення  домашнього завдання, успішне виконання якого потребує системних знань, навичок, умінь.
Для математичного лото скласти по одній задачі та одному рівнянні, що містять десяткові дроби   
3.       3. Рефлексія.
 На початку заняття Ви записали свої сподівання. Чи справдилися вони, і які саме? (Якщо сподівання справдилися, учень підходить до «Дерева  сподівань», знімає свою квітку, замінюючи її плодом  - яблуком).  Заключне слово вчителя. 
 4.Цінування,оцінювання.

















Список використаної літератури
1.Мерзляк А.Г., Полонський В.Б. Збірник задач і контрольних робіт з математики  для 5 класу.  -  Харків «Гімназія», 2014р.
 2. Мерзляк А.Г., Полонський В.Б, Якір М.С. Математика. Підручник для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів. –  Харків «Гімназія», 2013р 
 3. Захарійченко Ю.О., Захарійченко Л.І., Маркова І.С., Карпік В.В. Математика. Тренувальні вправи. Самостійні та контрольні роботи – «Ранок»., 2013р.


Немає коментарів:

Дописати коментар