середу, 25 жовтня 2023 р.

Використання ІК- компетентностей на уроках фізики математики та інформатики

  Методика використання КТ на уроках математики






                   Застосування комп’ютера підвищує інтелектуальний рівень викладання та полегшує вирішення практичних задач. Він може бути використаний як інформаційна система, яка допомагає вирішувати технологічні, конструкторські, економічні питання, представляючи матеріал в більш наочному, доступному для сприйняття вигляді. Служить джерелом інформації для розробки творчих проектів, а також оперативного контролю за засвоєнням учнями знань і умінь, забезпечуючи диференційований підхід до навчання школярів, які мають різний рівень готовності сприйняття матеріалу.

Вищеназвані переваги дозволяють ефективно вирішити проблему мотивації учнів, так як уроки з використанням барвистих ілюстрацій і різних мультимедійних об’єктів (звук, відео) і т.д. привернуть увагу навіть самого байдужого учня.

Учитель  повинен володіти основами комп’ютерної грамотності, мати уявлення про найбільш поширену в даний час операційну систему Windows.

Педагог повинен вміти працювати в офісних додатках, зокрема, текстовому редакторі Word, який являє собою програму обробки тексту. З її допомогою можна створювати різні документи – таблиці, схеми, ілюстрації, карти інструкцій, календарі, розробляти власні Web-сторінки. Вчителі можуть підготувати роздатковий матеріал для уроків, тексти контрольних робіт, тести, допомогти оформити школярам пояснювальні записки до творчих проектів, реферати.

         Офісний додаток Excel – це найбільш проста і широко розповсюджена комп’ютерна програма для обробки числових даних. Вона дозволяє автоматизувати всі процеси, створювати діаграми. За допомогою електронних таблиць можна знайти, наприклад,  собівартість виробу або послуги, розрахувати енергетичну цінність денного раціону харчування, створити просту базу даних. Дана програма дозволяє не тільки автоматизувати всі розрахунки, а й представити їх графічну інтерпретацію. Крім того, можливості Excel можна використовувати для побудови діаграм, які наочно представляють числову інформацію.

         Графічний редактор Paint являє собою стандартну комп’ютерну програму, призначену для створення і редагування зображень, і є одним з інструментів комп’ютерного моделювання. Доцільно використовувати на уроках геометрії при побудові геометричних фігур.

Сьогодні в школі велика увага приділяється проектній діяльності учнів. При оцінці проекту важливу роль відіграє рівень його захисту, в тому числі, вміння використовувати наочний матеріал. Найбільш повно і цікаво проілюструвати зміст проекту дозволяють комп’ютерні презентації (слайд-фільми). Вони призначені спеціально для супроводу повідомлення показом відеоматеріалів на великому екрані або на моніторі комп’ютера. Такі презентації учні можуть створювати за допомогою програми PowerPoint. Перш ніж приступити до створення презентації, учні під керівництвом учителя продумують її зміст і структуру. Тут на допомогу може прийти мережа Інтернет, цифрова техніка (сканер, фотоапарат). Для вчителя цю програму найдоцільніше використовувати на етапі пояснення нового матеріалу. Комп’ютерна презентація викликає у дітей інтерес до уроку. Мотивація учбової діяльності зростає в декілька разів. Презентація звільняє учителя від традиційного використання дошки. Етапи  уроку, основні тези і  весь необхідний ілюстративний матеріал чітко і наочно виконані на слайдах сприяють концентрації уваги учнів і активізації їх діяльності.

У програмах контролю        закладено систему оцінювання знань, умінь і навичок з окремих тем. У таких програмах використовуються:

  • запитання, які потребують відтворення матеріалу;
  • запитання спрямовані на перевірку навичок і вмінь;
  • проблемні запитання, що потребують застосування набутих знань, навичок і вмінь у нестандартних ситуаціях.

Комп’ютерні технології дозволяють вчителю урізноманітнити матеріал на всіх етапах уроку, підвищити мотивацію учнів, їх зацікавленість, сприяти більш міцному засвоєнню знань. Застосування комп’ютера  на уроках математики дає можливість скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості.

«Предмет математики настільки серйозний, – писав французький філософ, математик Блез Паскаль, – що не варто втрачати нагоди зробити його трохи цікавішим».

Учіння має довготривалий характер, і від його якості, як діяльності, залежить передусім результат навчання і виховання. Кожному вчителю приємно, коли діти люблять його предмет, ходять на уроки із задоволенням, бажають вчитися. Лише інтерес і дивування змушують учнів задумуватись над тим чи іншим питанням. Розуміння приходить тоді, коли разом з розумом працюють почуття, породжуючи творчу активність.

Професійна культура вчителя математики передбачає працьовитість і допитливість, творчий підхід до справи, підвищення рівня  своєї професійної майстерності. І перед учителем  стоїть завдання: оновлювати, удосконалювати зміст своєї діяльності.

2.3. Методичні розробки уроків з використанням комп’ютерних технологій

 

Клас: 9

Предмет: Геометрія

ТЕМА  УРОКУПоняття про вектор

МЕТА УРОКУ:  Дати учням теоретичні знання з даної теми. Сформувати в      учнів практичні вміння та навички.

ТИП УРОКУ: урок  вивчення  нового  навчального  матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ: Комп’ютер, проектор, дидактичний матеріал,  програмне забезпечення, підручники, дошка та крейда.

ПІДРУЧНИК: М.І.Бурда, Геометрія-9

Люди, що засвоїли великі принципи

математики, мають на один орган

 чуття більше, ніж прості смертні.

Ч. Дарвін

Структура    уроку

  1. Організаційна частина: підготовка обладнання.
  2. Вступна частина: оголошення теми та завдання уроку, мотивація навчальної діяльності.
  3. Теоретична частина : вивчення теми з використанням ІКТ.
  4. Практична частина : формування в учнів практичних вмінь і навичок з даної теми .
  5. Узагальнююча частина: підсумковий контроль отриманих знань.

Хід  уроку

І. Організаційна частина

/Створення в класі доброзичливої, робочої атмосфери/

ІІОголошення теми уроку,  мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Інтерес до векторів виник у математиків у ХІХ ст. у зв’язку з потребами фізики й механіки. Але витоки числення з напрямленими відрізками знаходимо ще в далекій давнині, в роботах піфагорійців і геометричній теорій відношень Евдокса. У геометричному численні, що його виклав Евклід. Додавання і віднімання чисел заводилося до відповідних операцій з відрізками, а множення – до побудови прямокутника зі сторонами, довжини яких дорівнюють множникам. Подальший розвиток векторного методу пов’язаний зі становленням аналітичної геометрії і теорії геометричних перетворень. Вектор  задано початковою точкою А та її образом В. Згодом відповідний розділ отримав назву «векторна алгебра».

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

Слайд 1

Теоретична   складова   уроку

  • Означення вектора.
  • Означення довжини вектора.
  • Нульовий, одиничний вектор.
  • Означення колінеарних векторів.
  • Означення рівних векторів.
  • Означення співнапрямлених та протилежних векторів.

 

Слайд 2

Історична   довідка

 

Термін  вектор  (від лат. Vector –  “несучий“) вперше  з’явився  в 1845р. у  ірландского  математика

Уільяма Гамільтона (1805 – 1865) в работах по побудові числових систем.

 

 

Слайд 3

 

Поняття вектора виникає там, де доводиться мати справу з об’єктами, які характеризуются величиною і напрямом: наприклад, швидкість, сила, тиск. Такі величини називаються векторними величинами або векторами.

 

 

 

 

     Слайд 4

 

Вектором називається напрямлений відрізок, тобто відрізок, для якого вказано, який із його кінців є початком, а який – кінцем.

А                                                                                        В

В                                   А

 

 

 

Слайд 5

 

Вектори називають рівними, якщо вони співнапрямлені і    мають рівні довжини.

ā
ē                                                              ā=ē

 

Слайд 6

 

Якщо два вектори мають рівні модулі, але протилежні напрями, тоді їх називають протилежними векторами.

ā

 

ē                                                         ā=-ē

 

 

 

Слайд 7

 

Щоб встановити рівність векторів, треба перевірити виконання двох вимог:

  • дані вектори є співнапрямленими;
  • дані вектори мають рівні довжини

 

 

ІV.Формування в учнів практичних вмінь і навичок з даної теми .

/Робота з підручником/

  • Виконання вправи №722´ (усно)
  • Коментоване розв’язування вправ (із записом на дошці)

№ 728°

№ 736

№ 743*

V. Контроль та внесення корекції.

У процесі роботи учитель контролює виконання завдань та надає необхідну допомогу учням.

VІ. Підбиття  підсумків уроку.

   Учитель спільно з учнями робить підсумок уроку.

  • Чого ми сьогодні навчились?
  • Чому б хотіли навчитись у подальношому?

VІІ. Домашнє завдання.  §22, вивчити означення, запитання (ст.150), виконати задачі

  • Середнього рівня – №726, №732
  • Достатнього рівня – №732, №738
  • Високого рівня – №738, 744.

 

 

Клас: 9

Предмет: Алгебра

 

ТЕМА  УРОКУ:  Формула  суми  перших  п  членів  арифметичної 

                          прогресії

МЕТА   УРОКУ: Створити умови для вивчення формули суми  перших  п 

членів  арифметичної  прогресії та формування в учнів

уміння застосовувати формулу до розв’язування задач;

розвивати логічне мислення.

ТИП  УРОКУ: комбінований урок

ОБЛАДНАННЯ: підручники, зошити, інформаційні картки, О.І.Каплун Тест-

контроль – 9 , дошка та крейда, комп’ютер, проектор,

комп’ютерна презентація.

ПІДРУЧНИК: В.Янченко, Алгебра – 9

 

Хід  уроку

І. Організаційний момент.

/Створення в класі доброзичливої, робочої атмосфери/

 

Слідкуйте за своїми думками – вони стають словами,

Слідкуйте за словами – вони стають вчинками,

Слідкуйте за своїми вчинками – вони стають звичками.

Звички формують характер.

Характер впливає на ваше майбутнє!

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Ф р о н т а л ь н а б е с і д а.

Запитання до класу (з використанням проектора)

  • Яка послідовність називається арифметичною прогресією? Наведіть приклади.

/Коли учень відповідає біжучою строчкою на моніторі дається означення,  для корекції відповіді/

Слайд 1

Арифметичною прогресією називається послідовність, кожний член якої, починаючи з другого,  дорівнює попередньому, до якого додається одне й те ж число.

 

Це число називають різницею арифметичної прогресії  та позначають буквою d.

 

Слайд 2

Які з наведених скінченних послідовностей є арифметичною прогресією:

 

а) 1, 3, 5, 7, 9, 11                                                             в) 1, 3, 9, 27, 81

 

б) 1, 3, 7, 13, 21                                                              г) 3, 6, 9, 12, 15

 

Слайд 3

Назвіть перші п’ять членів арифметичної прогресії, якщо:

 

 aֽ = 5,  d = 2

 

 

Слайд 4

Між наведеними парами чисел вставте число, щоб одержані три числа були послідовними членами арифметичної прогресії:

6  і  8

 

Слайд 5

Запишіть формулу п-го члена арифметичної прогресії.

 

 

  • С а м о с т і й н а р о б о т а

Двоє учнів виконують завдання на комп’ютері, один учень – на закритій дошці, інші – в зошитах.

/ Самостійна робота №15 Тест-контроль – 9 , О.І.Каплун/

  • П е р е в і р к а п р а в и л ь н о с т і    виконання учнями самостійної роботи ( звіряють з дошки)

ІV. Сприйняття учнями нового матеріалу.

П о я с н е н н я  в ч и т е л я.

  • Розповідають, що одного разу учитель початкової школи, бажаючи зайняти клас самостійною роботою, дав дітям «важке» завдання – обчислити суму всіх натуральних чисел від 1 до 100: 1+2+3+…+100.

Один із учнів миттєво запропонував розв’язання. Ось воно:

1+2+3+…+100 = (1+100) + (2+99) + (3+98) +…+ (49+52) + +(50+51) =

=101+101+101…+101 = 101·50 = 5050.

Це був Карл  Гаусс, який пізніше став одним із видатних математиків світу.

Ідею такого розв’язання можна використати для знаходження суми членів будь-якої арифметичної прогресії.

  • Нехай ( )– арифметична прогресія,

сума перших п членів арифметичної прогресії.

 

Запишемо  двома способами:

Додамо почленно дві рівності, матимемо

2 + )

 

Враховуючи попередню властивість,  маємо:

2

 

 · n

 

 

  • n = ·n .

 

 

·n

Отже,

 

 

 

Виведення формули суми  перших  п  членів  арифметичної  прогресії  ви зможете закріпити вдома, прочитавши п.24 (ст.179) підручника.

V. Закріплення нового матеріалу.

а) коментоване розв’язання вправ з підручника біля дошки:

№730 (а)    (рівень А)

№731(а)

№740         (рівень Б)

№757         (рівень В)

VІ. Контроль та внесення корекції.

У процесі роботи учитель контролює виконання завдань та надає необхідну допомогу учням.

VІІ. Підбиття  підсумків уроку.

   Учитель спільно з учнями робить підсумок уроку:

  • Чого ми сьогодні навчились?
  • Нагадаємо формули для знаходження суми членів будь-якої арифметичної прогресії.
  • На наступному уроці ми з вами продовжимо працювати над даною темою, закріпимо застосування даних формул до розв’язування задач.

VІІ. Домашнє завдання.  п.24, знати формули, повторити п.22-23,

виконати № 732, 734 (для середнього рівня)

№ 741, 753 (для достатнього та високого рівня)

та на повторення № 758.

 

В И С Н О В К И

Школа в усі часи була і залишається своєрідною моделлю, дзеркалом, яке відбиває життя і проблеми свого суспільства. Ідея втілення інноваційних технологій в навчання передбачає досягнення мети високоякісної освіти, тобто освіти конкурентноздатної, спроможної забезпечити кожній людині умови для самостійного досягнення тієї чи іншої цілі, творчого самоутвердження у різних соціальних сферах.  Процес  навчання – це не автоматичне вкладання навчального матеріалу в голову учня, а його напружена розумова робота в цьому процесі.

Інноваційні технології у навчанні допомагають краще осмислити навчальний матеріал, інтерактивні технології розвивають комунікативні навички та активність, проектні технології у навчанні створюють можливості для самостійних досліджень, тренінги допомагають опанувати  нові соціальні ролі та отримати можливість експериментувати у сфері спілкування, проекти – обрати вид діяльності відповідно до власних нахилів та уподобань.

Використання комп’ютерних технологій в процесі викладання математики підвищують мотивацію навчання, стимулюють пізнавальний інтерес учнів, забезпечують ефективність самостійної роботи. Комп’ютерні технології надають і певний виховний вплив на учня, а також виникає ситуація, коли комп’ютерні технології стають інструментами подальшої професійної діяльності людини, оскільки освіта інтегрується на все життя.

Однак головне, що треба пам’ятати вчителеві: будь-який комп’ютер сьогодні всього лише інформаційний засіб і спосіб підвищення ефективності інтелектуальної людської діяльності, передача інформації сама по собі ще не забезпечує передачі знань, культури. Комп’ютер, як і інші інформаційні носії, виконує суто допоміжні функції надання по можливості об’єктивної навчальної інформації, яка допоможе учневі і вчителю досягти запланованих цілей навчання, а співпраця людини і персонального комп’ютера в освіті дозволить зробити процес навчання більш ефективним.

Кожному вчителю перш за все слід розуміти, що корінні зміни мають відбутися в його власній професійній діяльності, в роботі його учнів, знати яким чином можна забезпечувати високу якість  навчання  та  виховання  в сучасній школі. Вчителю,  насамперед,  потрібні ерудиція й  палке бажання  оптимально поєднувати традиційні й інноваційні технології.

 

Використана  література

 

  1. Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти 
  2. Шарко В.Д. Сучасний урок.
  3. Зязюн І. Основи педагогічної майстерності.
  4. Захаренко О.А. Слово до нащадків.
  5. Карпінська І.Й. Нестандартні уроки з математики.
  6. Жалдак М.І. Комп’ютер на уроках математики. Київ. 2009р.
  7. Даниленко Л.І. Теорія і практика інноваційної діяльності в загальній середній школі // Управління освітою. 2001
  8. Роміцина Л.В. Формування ключових і предметних компетентностей учнів у процесі реалізації Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти.
  9. Електронні ресурси: osvita.ua. Форум педагогічних ідей. Використання комп’ютерних технологій на уроках математики.
  10. https://inna-semeniuk.com/dlya-vchiteliv/na-dopomogu-vchitelyu-matematiki/vikoristannya-ikt-na-urokax-matematiki/

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар