неділю, 5 лютого 2017 р.

Формування організації самостійної роботи учнів у процесі викладання інформатики».



Формування організації самостійної роботи учнів у процесі викладання інформатики».

Одним з найдоступніших і перевірених практикою шляхів під­вищення ефективності уроку, активізації пізнавальної діяльності , формування компетентністних навичок учнів на уроці є відповідна організація самостійної навчальної роботи. Вона займає особливе місце на сучасному уроці, тому що учень набуває знань тільки в процесі особистої самостійної навчальної 
діяльності.

Передові педагоги завжди вважали, що на уроці учні повинні працювати по можливості самостійно, а вчитель – керувати їхньою самостійною роботою. Між тим, у школі не часто можна бачити самостійні роботи, які б були спрямовані на формування прийомів пізнавальної діяльності, школярів мало навчають способам і прийомам самостійної роботи.
Під самостійною навчальною роботою розуміють будь-яку, організовану вчителем, активну діяльність учнів, спрямовану на виконання визначеної дидактичної мети в спеціально відведений для цього час: пошук знань, їх осмислення, закріплення, формування та розвиток умінь і навичок, узагальнення та систематизацію знань. Як дидактичне явище, самостійна робота, з одного боку, є навчальне завдання, яке повинен виконати учень, з другого – форма вияву відповідної діяльності: пам'яті, мислення, творчого відображення, поглиблення та розширення сфери дії раніше отриманих знань.
Психологами доведено, що самостійна робота відіграє велику роль у формуванні і розвитку навчальних умінь, вихованні волі, пізнавального інтересу, навичок колективної праці. В ній виявляється індивідуальність кожного учня, формується їхній інтелект і характер. Усе це сприяє засвоєнню глибоких і міцних знань. Тому, проблема самостійної роботи учнів як ефективного методу формування вміння вчитися, навичок самоосвіти є актуальною.
Вважаю, де організована самостійна робота там є праця, видно результат, там ефективний урок, бо самостійність у навчанні - найважливіша передумова повноцінного оволодіння знаннями, вміннями й навичками. Часто й правильно застосована самостійна робота розвиває довільну увагу дітей, виробляє в них здатність міркувати, запобігає формалізму у засвоєнні знань і взагалі формує компетентність  як рису характеру.
Дослідження вчених-педагогів та психологів встановили чотири рівні самостійної продуктивної діяльності учнів і відповідні їм чотири типи самостійних робіт:

1. Відтворюючі самостійні роботи за зразком необхідні для запам'ятовування способів дій в конкретних ситуаціях, формування умінь і навичок та їх міцного засвоєння. При виконанні робіт цього типу діяльність учнів не зовсім самостійна, проте роль таких робіт досить значна: вони формують ґрунт для дійсно самостійної діяльності учня. Роль учителя полягає в тому, щоб для кожного учня визначити оптимальний обсяг роботи
2. Реконструктивно-варіативні самостійні роботи дозволяють на основі раніше отриманих знань та за даної вчителем ідеї самостійно знайти конкретні способи вирішення завдань. Самостійні роботи цього типу сприяють осмисленому перенесенню знань у типові ситуації, виробленню умінь аналізувати події, явища, факти, формуванню прийомів і методів пізнавальної діяльності, розвитку внутрішніх мотивів пізнання, створюють умови для розвитку розумової активності школярів.
3. Евристичні самостійні роботи формують уміння і навички пошуку відповіді за межами відомого зразка. Учень сам обирає шлях вирішення завдання на основі вже відомих йому знань. На даному рівні продуктивної діяльності формується творча особистість учня. Постійний пошук нових рішень, узагальнення й систематизація нових знань, перенесення їх в нові, нестандартні ситуації роблять знання учня більш гнучкими, мобільними, виробляють уміння, навички і потреби самоосвіти.
Для цих трьох рівнів можна запропонувати такі види робіт:
  • Робота з книжкою. Це робота з текстом та графічним матеріалом підручника: переказ основного змісту тексту; складання плану відповіді за прочитаним текстом; короткий конспект тексту; пошук відповіді на раніше поставлені до тексту завдання; аналіз, порівняння, узагальнення й систематизація матеріалу кількох параграфів. Робота з першоджерелами, довідниками, науково-популярною літературою, конспектування та реферування прочитаного.
  • Вправи: тренувальні, відтворюючі і за зразком, складання завдань та запитань і їх розв'язання, рецензування відповідей інших учнів, оцінка їх діяльності, вправи, спрямовані на вироблення практичних умінь та навичок.
  • Розв'язання різноманітних завдань та виконання практичних і лабораторних робіт.
  • Різноманітні перевірочні самостійні роботи, контрольні роботи, диктанти, твори.
  • Самостійна діяльність, що виявляється в переносі знань при вирішенні завдань в істотно нових ситуаціях, складанні нових програм прийняття рішень, виробленні гіпотетичного аналогового мислення.
4. Творчі самостійні роботи є вінцем системи самостійної діяльності школярів, яка дозволяє їм отримувати принципово нові знання, зміцнити навички самостійного пошуку знань.
На уроках інформатики і засобом навчально-пізнавальної діяльності, і предметом вивчення є комп'ютер, і час роботи з ним становить майже половину уроку.
Вчитель при підготовці до уроку орієнтується на середнього учня, що шкодить рівню знань більш сильного. Як варіант розв‘язання ситуації - самостійне опрацювання учнями частини матеріалу, що і є однією із особливостей викладання інформатики в сучасній школі.
Ми, вчителі, маємо якісно готувати учня до повноцінного життя в умовах інформаційного суспільства. Згідно вимог, випускник школи повинен самостійно приймати рішення, вміє аналізувати, самостійно здобуває інформацію,компетентний в різних областях знань, має об'єктивну самооцінку, креативно мислить, володіє інформаційними технологіями.
І саме методи самостійного навчання дозволяють розвинути пізнавальну самостійність ,компетентність та вміння вчитися. Самостійна робота на уроках інформатики – це не форма організації навчальних занять і не метод навчання, а дієвий спосіб залучення учнів у самостійну пізнавальну діяльність, засіб її логічної та психологічної організації.
Переваги самостійної роботи учнів відповідно самостійної діяльності учня на уроці інформатики для учня й учителя очевидні.
1. Робота з книжкою. Це робота з текстом та графічним матеріалом підручника: переказ основного змісту тексту; складання плану відповіді за прочитаним текстом; короткий конспект тексту; пошук відповіді на раніше поставлені до тексту завдання; аналіз, порівняння, узагальнення й систематизація матеріалу кількох парагра­фів. Робота з першоджерелами, довідниками, науково-популярною літературою, конспектування та реферування прочитаного.

2. Запам’ятовування інформації шляхом слухання і конспектування:
Учитель: подає новий матеріал у вигляді лекцій та акцентує увагу на вузлових питаннях, супроводжує презентацією.
Учень: концентрується на головному, не відволікаючись на деталі; подача матеріалу з використанням мультимедійних засобів підвищує засвоєння на 50-60%; має змогу в подальшому проаналізувати та самостійно доопрацювати інформацію.
3. Активна робота під час виконання практичних робіт
Учень: заздалегідь знає коло питань; має можливість шукати найраціональніші шляхи, варіанти розв‘язання завдань;урок стає набагато інтенсивнішим, проходить у високому темпі.
4. Робота з інформаційно-пошуковими сервісами Інтернет. Опрацювання літературних джерел. Підготовка доповідей, повідомлень, рефератів.
Учитель використовує методику випереджального навчання, створені ним презентації працюють декілька років.
Учень виконує творчі завдання: готує огляди, доповіді; за потреби користується презентаціями, відеоматеріалами інших шкіл, педагогів, учнів.
5. Створення і реалізація проектів. Пошукова і дослідна діяльність
Учень –головна роль, він виконує тривалу самостійну роботу з ПК за індивідуальним завданням чи працює в малій групі.
Учитель –консультант, порадник, координатор.
Для прикладу наведу завдання для самостійної роботи з власного досвіду.
Характер самостійної роботи
Приклади завдань
Відтворювальний характер
- Підготуйся до гри "Мікрофон"
- Запиши назви  вікон програми
- Постав у відповідність імена файлів та значки залежно від розширення
Реконструктивний зміст
Підготовка учнем тестів, запитань, задач з теми із обов’язковим зазначенням відповідей за матеріалами підручника (у паперовому варіанті, у вигляді електронної таблиці, комп’ютерної презентації
Евристичний характер
Рецензування відповідей інших учнів, оцінка їх діяльності
Робота в парах: зроби пазл з малюнка, порівняй налаштування двох браузерів , вкажи антивірус, який найчастіше використовують твоє оточення, поясни чому.
Дослідницький або творчий характер
Проект "Гетьманські столиці України"
Складіть порівняльну таблицю конкретних характеристик та властивостей різних браузерів.


Організація самостійної роботи на всіх етапах уроку інформатики може відбуватися наступним чином:
·        Етап формування нових знань. Учням пропонується самостійно розглянути навчальну презентацію, створену за допомогою програми MS PowerPoint, що містить теоретичні відомості та приклади, і виконати практичне завдання з даної теми. Використання презентацій можливе при вивченні нових тем, а також при закріпленні знань. Робота проводиться в невеликих групах (2 учні), що забезпечує колективну роботу в групах і сприяє розвитку ініціативи, логічного мислення і комунікативних навичок.
·        Етап закріплення вивченого матеріалу. Коли учні вже мають певний досвід роботи і можуть окремі дії виконувати самостійно, учням пропонується роздатковий матеріал, який може містити і завдання для закріплення матеріалу попередніх уроків, перевірки знань, теоретичні відомості нової теми, і завдання для закріплення нової теми, тестові завдання. На початковому етапі учням пропонується метод розв'язку і послідовність виконання завдання на ПК. Поступово завдання ускладнюються і учням пропонується самим вибрати методи і шляхи розв'язку завдання. Учні працюють самостійно в невеликих групах по 2 учні за одним ПК. Викладач у цей час контролює процес навчання і допомагає за потребою окремим групам учнів. Існують додаткові завдання для сильніших учнів, що дає їм змогу підвищити свій остаточний бал за урок.
·        Етап узагальнення і систематизація знань. Учням пропонуються кросворди або залікові тести із завданнями: вставити пропущене слово; встановити відповідність; знайти синоніми; вибрати правильну відповідь; вказати місце розташування.
Домашнє завдання. На мою думку, найкраще організувати роботу як виконання різних дослідницьких проектів, практичних робіт. Учням пропонується виконати проект "Моя майбутня професія" як підсумок теми; створити презентацію, фотоальбом, документ про 7 чудес України з фото.
На сьогодні можливості й переваги сучасних комп'ютерних технологій надзвичайно великі, проте не слід забувати про недоліки.
Наприклад, працюючи вдома над рефератом, доповіддю, повідомленням, учень може просто скачати матеріал з Інтернету і, не перечитуючи та не правлячи, надати на перевірку. Дидактична цінність такої "самостійної роботи" дорівнює нулю, етичні норми порушуються. Тому вчителеві слід дбати, щоб учень не займався плагіатом і простим відтворенням, а крок за кроком виконував самостійні дії, здійснював міні-відкриття, порівняння, самостійно формулював висновки.
Висновки.
Для того, щоб самостійна робота учнів була ефективною, дотримуюсь певних умов:
·         чіткої, конкретної постановки завдань перед учнями;
·         характер завдань і запитань для самостійної роботи та їх складність на різних етапах навчання змінюю;
·         завдання для самостійної роботи підбираю доступними і посильними;
·         диференціюю завдання для самостійної роботи (або об’єдную учнів в групи за рівнем знань та умінь, або даю можливість дитині самостійно обрати завдання відповідно до його рівня, що сприяє виробленню правильної самооцінки);
·         намагаюсь дотримуватись систематичності і послідовності застосування самостійної роботи учнів в процесі навчання;
·         дотримуюсь взаємозв’язку різних видів самостійної роботи учнів на уроці та намагаюсь урізноманітнювати їх;
·         пов’язую класну і домашню самостійну роботи. .
 Ми, вчителі, маємо якісно готувати учня до повноцінного життя в умовах інформаційного суспільства, адже випускник школи повинен самостійно приймати рішення, вміє аналізувати, самостійно здобуває інформацію, має об'єктивну самооцінку, креативно мислить, володіє інформаційними технологіями. І саме методи самостійного навчання дозволяють розвинути пізнавальну самостійність та вміння вчитися




Немає коментарів:

Дописати коментар